2013. január 19., szombat

Volt egyszer egy földbe vájt lyuk, abban élt egy hobbit.

Mostanában volt A hobbit szezonja, ilyenkor minden egyes kirakatból egy-egy jól érett hobbit figyel vissza, és nagy plakátokon olvashatjuk, hogy itt A hobbit. Bár már elmúlt, hiszen mindjárt lemennek az utolsó filmvetítések is, de én most írok róla, mert szembeúszok az árral. Igen, igen.. tudom mit gondoltok, lázadok, mint állat.
Egyébként hobbit korszak nem igazán érintett meg, nem szeretem az agyon hype-olt könyveket/filmeket, mert azokban szoktam a legnagyobbat csalódni.
Aztán... egy borongós éjszakán... bekopogott hozzám valaki.. a film zenéje volt az, nem más és hozta a társait: az előzeteseket és a könyv fülszövegét! Itt teázgattunk a hobbitlakomban, mikor is elhívtak egy moziba, ellenkeztem, majd megegyeztünk abba, hogy elolvasom a könyvet és utána beülök egy pattogatott kukorica társaságában egy hatalmas elsötétített terembe, ahol a taco és Fanta szag terjeng, az ülések alatt a padló ragad (az ég tudja mitől) és beletaposott morzsák vannak a széken.
Az ígéretem első felét már teljesítettem, ugyanis a Karácsonyra kapott könyvet kivégeztem, mindenféle tárgyalás nélkül. És a véleményem? Eszméletlenül jó!!! Mindenféle elfogultság nélkül mondom. Nem tudnék hibát mondani benne, legalábbis az én laikus nézőpontom szerint.
"Az otthon már mögötted van, s előtted a Világ."
A történetet gondolom nem kell elmondanom, ám a saját szórakoztatásomra elmondom.
Bilbó, egy igazi vérbeli hobbit: szeret otthon lenni a megszokott dolgaival foglalkozni és nem eltérni a napirendjétől, egy váratlan utazás és veszélyekkel teli kaland pedig végképp nem hiányzik neki. Ám, mint minden könyvben itt is fordulópont következik: megérkezik A Gyűrűk Urából jól ismert Gandalf, még szürkén és kinevezi Bilbót a következő kaland betörőjének, így a sok törppel elindulnak, hogy megszerezzék a kincset, miközben mindenféle kalandokba keverednek, új barátokat szereznek, új ékszereket (egy gyűrű, mind felett..) és persze ellenségeket.
"A kaland kellemetlen, zavaró, nehézkes. Lekéssük miatta az ebédet!"
Az egész kaland élvezetesen van megírva: cselekményes, fordulatos és még tanulsággal is szolgál.
Egyedül abba lehet belekötni, hogy az ellenséget eléggé egysíkúan ábrázolja, de persze ez egy mesekönyv, kellenek a határok, és a szövetségeseknek legalább nem csak a jó oldala van bemutatva, hanem az emberi is.

De például nem tudjuk meg, hogy a koboldok (akik az orkok, ha jól emlékszem), miért is annyira gonoszak? Mert nem szeretik a vendégeket és istenbocsá' embereket esznek? Hát na.. senki sem lehet tökéletes, nemde? Azért mert rosszul néznek ki, és szeretik a sötét alagutakat, meg gonosz lényekkel barátkoznak, nem kellene beskatulyázni őket. Na jó, mondjuk megértem, de ha jobban belegondolunk azért mondja Tolkien egy-egy népcsoportra, hogy gonoszak, mert az étkezési szokásaik nincs az ínyére. Ennyi erővel mindenki gonosz, hiszen húst eszünk és nem hiszem, hogy az áldozatok beleegyezésével.
De persze, mint mondottam, ezt nem rovom fel a könyvnek, hisz' gyerekeknek íródott, és nekik kellenek az elhatárolódott szereplők, meg az egész könyv Bilbó szemével van, és ő tényleg gonosznak láthatja azokat, akik az életére törnek.
De ez a könyv nem csak egy kalandkönyv, hanem igazán jó példával is szolgál főszereplőnk, a kedvenc betörőnk, Bilbó. Mert fel tudja ismerni, hogy mikor nem éri meg a kincsek miatt hozott áldozat, nem vakította el a kapzsiság és a hatalomvágy, helyes döntést tudott hozni, ami a többség javát szolgálta, még akkor is, ha a saját presztizsét kell feláldoznia. Ő egy igazán jó főszereplő, megmutatta nekem, hogy nemcsak nyafogó, másoktól megoldást váró hobbitok léteznek (igen, Frodó, rólad szól).
"Derűsebb lenne a világ, ha közülünk többen tartanák többre az evést, a jókedvet és a dalt, mint az arany halmait."
Egyszóval: imádom! És igen! Én is betörő akarok lenni, trollokat, orkokat, vargokat gyilkolászni és kincseket keresni!
A film.. hát majd megpróbálom elnézni neki, hogy Dr. John Watson Sherlocktól szabadságot kapott és beállt hobbitnak.
Mellékelem a zenét, ami meghozta az olvasáshoz és a filmhez is a kedvemet. Enjoy!

1 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy tetszett neked a könyv, én is szeretem, csak én már vagy 10 éve olvastam, mert megvan otthon a régi kiadás. ha a mostani lázban jött volna elém, lehet kihagyom. a filmet meg egészen biztosan nem fogom megnézni, mert félek elrontja a könyvélményem.
    érdekes amit írtál a koboldokról, hogy be vannak skatulyázva kissé. nekem ez nem tűnt fel mikor olvastam-lehetséges azért, mert tényleg gyerek voltam.

    VálaszTörlés